کد مطلب:244017 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

دعای امام جواد در قنوتش
[5] 5 - و نیز گفته است: حضرت در قنوت خویش چنین دعا فرمود:

خدایا! تو اولی، نه به شمارش و تو آخری، نه نهایت محدود؛ ایجادمان فرمودی، نه به خاطر اجبار و زور علتی و آفریدی ما را نه به خاطر اقتدار و نیروی حاجت و نیاز بلكه با حكمت خویش، ایجادمان كردی از روی اختیار و با امر و نهی خویش، آزمودی مان آزمودنی و با قوا و ابزار، تأییدمان فرمودی و آنها را به ما بخشیدی و ما را، به تاب و تحمل واداشتی و به طاعت و بندگی، تكلیف كردی؛ پس دستور دادی، به جهت اختیار و حق انتخاب دادن و نهی فرمودی، به جهت ترساندن و زنهار دادن و فراوان بخشش نمودی و كمتر سؤال و بازخواست نمودی؛ با این حال، نافرمانی شدی و بردباری كردی و قدر و منزلتت، ناشناخته ماند و بزرگواری فرمودی.

تو، پروردگار عزت و شكوهی و پروردگار عظمت و كبریایی (بزرگی و بزرگ منشی) و پروردگار احسان و نعمتهایی و پروردگار هدایا و نیكی هایی و پروردگار بخشش و عطایی و پروردگار وفا نمودن و وفاداری به وعده هایی و دلها، به ژرفای تو احاطه نمی یابند و پندارها، به صفتی از تو نمی رسند و هیچ آفریده از آفریدگانت، به تو شباهت ندارد و هیچ پدیده ای از مصنوعاتت، به تو مانند نمی شود؛ تو فراتر از آنی كه احساس شوی و یا مس شوی، یا یكی از حواس پنجگانه تو را درك كند، و كجا ممكن است، آفریده ای آفریدگار خود را درك كند و تو، ای معبود من! بلند مرتبه تر از آنی كه ستم پیشگان می گویند، مرتبتی بلند و بزرگ.

خدایا! هوادارانت را، بر دشمنان ستمگر، تجاوزكار، پیمان شكن،حق كش و بی دین خود، فائق گردان؛ دشمنانی كه بندگانت را گمراه ساختند و معانی كتابت (قرآن) را، تحریف كردند و احكامت را، وارونه نمودند و حقت را، منكر شدند و با جرأت و جسارت خود نسبت به تو و با



[ صفحه 286]



ظلم و ستمشان در حق خاندان پیامبرت، سلام و صلوات و رحمت و بركات تو، بر آنها باد، در جای اولیایت نشستند؛ پس گمراه شدند و آفریدگانت را، گمراه ساختند و پرده ی حرمت تو بر بندگانت را، دریدند و خدایا! مال تو را، به عنوان متداولی بینشان قرار می دهند و به راحتی در آن به ناحق تصرف می كنند و بندگانت را غلامان تحت امر خویش گرفتند و بار خدایا! جهان زمینی ات را، در گنگی و كری و لالی و كوری (جهالت و گمراهی) بسیار تاریك و سیاه انداختند؛ پس چشمانشان باز است، اما دلهایشان نابینا است و خدایا! هیچ حجتی بر تو، برای آنان باقی نمانده است؛ چه اینكه تو، بار خدایا! پرهیز و ترس از عذابت را، گوشزد كردی و عقوبتت را، بیان فرمودی و فرمانبرداران را، وعده احسان دادی و ترساننده ها و پیامبرانت را به سویشان فرستادی و پیشكششان نمودی؛ پس تنها گروهی، ایمان آوردند.

بار خدایا! كسانی كه ایمان آورده اند را، بر علیه دشمن خودت و بر دشمن اولیایت، كمك و یاری كن تا چیره و غالب شوند و به سوی حق، فرا خواننده باشند و از امام مورد انتظاری كه عدل و داد را به پا می دارد، پیروی نمایند و بار خدایا! آتش خشم خود و آن عذابی كه از قوم ستمگر بر نمی گردانی را بر دشمنان خویش و بر دشمنان آنان (مؤمنین) تجدید فرما.

خدایا! بر محمد و آل محمد، درود فرست و ضعف و ناتوانی مخلصین در محبتت را، قوی و نیرومند ساز؛ آن كسانی كه ما را، با دوستی و محبت یاری و كمك می كنند؛ با حرف و عمل، از ما پیروی می نمایند؛ با شریك گردانیدن ما در مالشان ما را یاری می دهند؛ دوستدار ذكر و یاد ما، در اجتماعات خودشان می باشند و بار خدایا! تكیه گاهشان را، محكم و استوار ساز و خدایا! دینشان را كه برای آنان پسندیده ای، پولادین گردان و نعمت خود را بر ایشان، تمام و كامل فرما و آنان را، خالص كن و مخصوص خودت برگزین و فقر و تنگدستی ایشان را، برطرف ساز و گرد و غبار نداری را، از ایشان بزدای و بار خدایا! گناهان و لغزشهای آنان را بیامرز و دلهای آنان را، بعد از اینكه هدایتشان كرده ای، به باطل مایل مگردان و پروردگارا! آنان را با گناهانشان وامگذار و آنچه از پاكیزگی كه در پرتو ولایت اولیای خود و دوری از دشمنانت به آنها بخشیده ای، بر ایشان نگهدار كه تو، بسیار شنوا و پاسخگویی و درود و تحیت خداوند بر محمد و آل پاك و پاكیزه اش باد. [1] .



[ صفحه 287]




[1] همان.